۱۳۸۹ شهریور ۱۵, دوشنبه

همزاد بالداري كه حامي ماست

ورونيك: يك باره خوابم برد.
الكساندر: دوستت دارم.
ورونيك: من هم دوست دارم.













































































ديالوگ ها كوتاه و تا حد امكان فشرده اند و توضيح صحنه ها از هر توصيف اضافي مي پرهيزند .اما در باطن اين شمايل انتزاعي خود بدل به ويژگي منحصر به فردي شده است.از سوي ديگر متن مملو از جزئيات و تقارن ها و روابطي پنهان است كه نشان مي دهد نويسنده در پي نگارش اثري كامل و تمام بوده است تا آن جا كه هنگام خواندن  زندگي دو گانه ي ورونيك هرگز احساس نمي كنيد كه شايد نسخه ي تصويري درك شما را از اين نوشتار تكامل بخشد برعكس!اين فيلم نامه است كه نگاه شما رابر فيلم كامل مي كند و اين يكي از موارد معدود و جذابي به شمار مي آيد كه فيلمنامه حتي بيش از فيلم داراي ظرافت هاي پنهان و آشكار است.
همزاد بالداري كه حامي ماست/نغمه ثميني/فيلم نامه زندگي دوگانه ورونيك/نشر ني



((من فيلم زندگي نامه وار نمي سازم هيچ يك از آدم هاي فيلم هايم خودم را نشان نمي دهد.حتي يك نفرشان  هيچ كدام !من زندگي خودم را مي كنم و هيچ گاه به سادگي به كسي نمي گويم كه كدام قسمت از من در فيلم هايم وجود دارد.هيچ وقت هم نخواهم گفت چون به نظر من اين ها دل مشغولي كسي جز خودم نيست.هيچ كس نمي تواند حدس بزند كه كجا و چه طورو به چه روشي من آن ها را با رنج هاي خودم پر مي كنم.و اين وجه خصوصي كارم است كه براي خودم نگه مي دارم.))
كريشتف كيشلوفسكي
زندگي دوگانه ورونيك /كارگردان : كريشتف كيشلوفسكي/فيلمنامه:كيشلوفسكي و كريشتف پيه شيه ويچ
پ.ن:اين پست هم تقديم به تو

۱ نظر:

  1. فیلم را خب بارها دیدهام و جالب اینکه فیلمنامه را سالها پیش قبلاز دیدن فیلم خواندم.
    درمورد قسمت دوم، البته من از زندگی خصوصی کیشلوفسکی چیز زیادی نمیدانم تا بخواهم با فیلمهاش مقایسه کنم ولی فکرمیکنم زیاد نباید حرف هنرمند در این موارد را جدی گرفت. هرچند شاید اهمیت زیادی هم نداشته باشد؛ مهم خود اثر است.

    پاسخحذف